Om mig

Mitt foto
Efter mitt första år som mamma tänkte jag försöka mej på att börja blogga. Saker och ting känns ju alltid lättare och klarare om man får skriva av sej, eller hur?! Och så vill man ju inte glömma bort allt fantastiskt som händer när man har barn:-)

tisdag 20 oktober 2015

Äppelträd

Vår lilla trädgård blev med äppelträd igår. Hoppas att det får vara ifred från rådjur till skillnad från vårt stackars "Rödluvan" på Vätö som vi inte skyddat så väl. Nu har vi vårt "James Grieve", ett japanskt körbärsblomträd, plommonträdet som vi gjort så mycket god sylt av och så planterade Emil en krusbärsbuske och en rödvinbärsbuske för någon månad sen. Och häromdagen planterade jag allium- och tulpanlökar som jag köpte i Amsterdam.

I övrigt händer det en del i huset. Taket är under omläggning, klart den här veckan hoppas vi. Vi har fått en enorm luft-vatten-värmepump installerad som förhoppningsvis kommer sänka våra elkostnader rejält. Tyvärr står den precis utanför entrén för det var där anslutningen ner till pannrummet fanns och det är en otroligt stor pjäs. Men det är inte så mycket att göra åt. Så ska hallen isoleras (den är typ oisolerad nu) så vi slipper frysa på entreplan i vinter. Sen tror jag att alla stora grejer är gjorda faktiskt!

Inomhus går det framåt lite då och då. Gästrummet gick fort och äor nu färdigpiffat. Arbetsrummet är fortfarande "in progress", lite mer rensning krävs och några tavlor ska upp. Theas rum orkar vi inte riktigt ta itu med, tiden räcker inte heller riktigt till. Loftsängen är ju inköpt men ska kapas och monteras. Så ska vi beställa och sätta upp en fondvägg under sängen och fixa till en myshörna där under. Hon har ju så galet mycket saker i sitt rum bara så det känns stört omöjligt att få någon ordning där inne. Hon vägrar ju i princip att göra sig av med någonting, otroligt frustrerande! Bilder kommer så småningom.

Förra veckan var en bra vecka träningsmässigt; två löppass, ett yogalates-pass och ett 25-minuters spinningpass i källaren. Allt finns ju på Youtube nu så man behöver ju knappt gå hemifrån för att träna längre! Startade veckan bra med ett yogapass på Sats tillsammans med Petra idag. Kul att ha fått en träningskompis som för tillfället kan träna dagtid med mig. På torsdag ska vi köra Shape i Kista. Känns bra att ha kommit igång med träningen ordentligt, nu gäller det bara att fortsätta! Och hålla tummarna för att jag får fortsätta vara frisk. Till skillnad från förra hösten då jag var nästan konstant förkyld/allergisk har jag hittills klarat mig helt från alla sjukor  (peppar, peppar...).

Vi hade en skön helg på Vätö utan några måsten och med härligt höstväder. Thea var på kalas i fredags kväll så vi åkte ut i lördags efter frukost. Fixade lite i trädgården, var över till Sofia & co och fikade, bastade hela familjen och åt sen älgfile framför tvn när barnen gått och lagt sig. Skönt!

Edith hjälpte till att plantera äppelträd
På Vätö
Höstpyssel
Och trädgårdsfix
Vackert vid havet!

1 kommentar: